dinsdag 21 november 2017

Grischuna deel 3

 
De houten kapconstructie zit er op.

Buiten is het nat, dan maar binnen aan het werk. En zo is het model van het hotel Grischuna weer een stapje verder. De houten kapconstructie is geplaatst. Net zoals bij het stationsgebouw is het jammer dat het grootste deel onder het dak zal verdwijnen en niet meer zichtbaar blijft.

 
Aan de straatzijde ben ik nu bezig met de trap (leuning komt lnog) en enkele kelder ramen.
Op de bruine ondergrond komt later de 2 mm dikke grijze verhardingslaag. 

Ik had op het Zwitserse Albulamodell Forum een vraag geplaatst om foto's uit de periode van voor 1993 toen het hotel verbouwd werd. Ik kreeg van een Duitser een hele serie plaatjes uit de periode 1987-1989. Bijzonder welkom. Bij deze nogmaals een hartelijke dank aan de fotograaf!

 
De noordgevel van het voorbeeld in 1987-89. (foto N. May)

De foto's leveren het bewijs dat de werkelijkheid er in detail anders uitzag dan het model zoals in de bouwdoos aanwezig. De kleurstelling valt het meeste op. Ik had de rode luiken al bruin gemaakt en ook het nog aan te brengen hout aan het dak wordt bruin en niet grijs. Maar er is meer. Ramen hebben een andere afmeting of de raamindeling is anders. Zie op beide foto's de 1e rij ramen boven de straat. Op het bijgebouw, het vakwerkhuis, zijn ramen zonder raamlijst aanwezig. Ook zijn luiken anders gemonteerd. Dat heb ik nu al gewijzigd. Het meest opvallende is dat sommige ramen in het hoofdgebouw in de zuidgevel geen raamlijst hadden en anderen een witte lijst. Wel zijn er grijze vensterbanken en grijze rolluikkasten. Ook dat ga ik nog aanpassen. Zelfs bij het plaatsen van onderstaande foto's ontdekte ik weer wat. Het is net een spelletje "zoek de 7 verschillen".

 
De zuidgevel van hetzelfde gebouw. (foto N. May)
 

En het model tot nu toe, ik heb al luiken op het bijgebouw aangepast.
Maar wat zie ik op de foto van het origineel, onder het balkon op het hoofdgebouw:
Juist ja, luiken!
 
Zo ontdek ik elke keer wat en ben ik nog wel even bezig voordat het hotel klaar is.

Zonder internet en de andere modelbouwers uit Zwitserland en Duitsland was er geen gelijkend model ontstaan! De contacten met die mede hobbyisten zijn één van de leuke dingen in deze hobby.
 
Wordt vervolgd, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten