zondag 30 juli 2017

Zomerwerk

In het vorige bericht gaf ik aan bezig te zijn met de aanleg van een nieuw verbindingsspoor dat als omloopspoor voor het schaduwstation "Stugl-Stuls" gaat fungeren. Dat zomerwerk doe ik tussen de vakantie uitstapjes door als het wat koeler is op de treinkamer. In de negentiger jaren was ik in de zomervakantie vaak bij het grote voorbeeld in Graubünden te vinden:


Een Regionalzug verlaat Zernez op zijn rit richting Samedan.
Op de achtergrond de bergtoppen Piz Murtera (geheel links) en Piz Linard (rechts).
 
In deze week zijn de nieuwe wissels voorzien van Tortoise wisselaandrijvingen en is ook het verbindingsspoor aangelegd. Na het aansluiten is voorzichtig proefgereden. Het overblijvende keerlusspoor bleek lang genoeg voor de langst mogelijke trein op mijn baan (Loc + 7 rijtuigen). Er zijn verder geen aanpassingen meer noodzakelijk.
 
 
Een sneltrein met extra goederenwagen is gestopt op het keerlusspoor, er blijft nog genoeg ruimte over voor het achterlangs rijden naar de nieuwe verbindingsbaan.
 
 
Voor de aandrijving is geen plek meer onder het wissel. De aandrijving is naast het spoor gemonteerd en zet het wissel om door middel van een extra kunststof profieltje.
 
 
Aan de andere zijde van de nieuwe verbindingsbaan was voor het omzetten van de wissel een langer kunststof profiel nodig. Dat maakt voor de aandrijving niet uit, het wissel wordt keurig omgezet. De tunnelbovenleiding (Mader) is hier nog niet aangepast.
 
Op de laatste foto is ook het dunne hechthout onder de rail te zien (links onder). Hier was een flexibele ondergrond nodig voor het maken van een vloeiende verticale boog. Het verbindingsspoor gaat van een stijgend traject over in een dalend traject. Dat komt doordat het spoor waarop aangesloten is in een stijging ligt naar het hoogste punt van de baan. De omlopende trein stijgt dus eerst een stukje op de verbindingsbaan om vervolgens op de hoofbaan weer af te dalen naar het schaduwstation. Daardoor was deze spooraanleg niet eenvoudig, maar alles rijdt nu naar wens.
 
De volgende uitdaging: Het besturingsprogramma op de computer aanpassen op de nieuwe situatie.......
 
 
Wordt vervolgd, Jan
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten