woensdag 31 augustus 2016

Loeplamp en miniboortje

Buiten draait de (na)zomer op volle toeren. Daardoor ligt binnen de bouw van de modelbaan weer  stil. Na een gedeelte van de ondergrond te hebben voorzien van een voorlopige kleur wordt nu eerst koeler weer afgewacht.

 
Om tot het aanbrengen van het uiteindelijke landschap niet jaren tegen hout en gips aan te hoeven kijken krijgt de ondergrond een voorlopige kleur.

In de koele ochtenden kan echter nog wel wat gedaan worden. Zoals het bevestigen van "Zusatzteile" aan het materieel. Dat is best een lastig karwei, maar door elke ochtend slechts een paar wagens aan te pakken is het nog zonder trillende vingers te doen.

Met het stijgen van de leeftijd wordt helaas ook mijn zicht wat minder. Alleen een leesbril is voor priegelwerk niet voldoende. Een kennis adviseerde een loeplamp. Dat wilde ik zien. Ik heb (als led-fan) bij Conrad een de Toolcraft 821807 gekocht. Het is wel wennen. De leesbril blijft nodig en het gezichtsveld is beperkt. Maar na enige oefening bevalt de lamp wel.
Het is echt noodzakelijk om een van lijm voorzien onderdeeltje direct op de goede plaats te drukken. Elke andere beweging geeft knoeierij en dat blijft altijd zichtbaar. De combinatie van helder licht en vergrootglas helpt daarbij zeker!

 
Loeplamp met led verlichting.
 
 
Een vervelende bijkomstigheid zijn de nauwe openingen waarin de onderdeeltjes bevestigd moeten worden. Het gevaar van uitschieten bij het vastdrukken is daardoor groot. Daar waar nodig boor ik de gaatjes uit met een 0,5 mm miniboortje van Proxxon. Voor de handgreepgaatjes op de rijtuigen gebruik ik de boorstandaard. Bij het rijtuig A 1270 (Bemo 3242 120) waren helemaal geen gaatjes aanwezig. Waarschijnlijk heeft Bemo hier abusievelijk een latere rijtuigbak gebruikt. De handgrepen waren wel in de verpakking aanwezig. Na zorgvuldig uitmeten zijn met de zelfde boorstelling alsnog de nodige gaatjes geboord.
 
 
Proxxon boorstelling met 0,5 mm boor.
 
 
Na het aanbrengen van de losse onderdelen is ook de A 1270 op de foto gezet. Ook deze foto is weer in het materieeloverzicht opgenomen.
 
 
 
De A 1270 reed tot in 1994 met handgrepen. Bij een revisie ( R2: 2-12-1994) kreeg het rijtuig op afstand sluitbare deuren, drukknopbediening en de bijbehorende hoekmarkering van gele driehoeken. Het Bemo model heeft nog als Revisiedatum 4-5-1982.
 
Tot een volgend bericht, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten