maandag 25 januari 2016

Stationsglocken Filisur op AVT MP3 Sound module

 
Op de modelbaan is de achterwand geplaatst, nu nog hemelsblauw afwerken.


De AVT MP3 Sound module serie 100

Wie ooit eens in Filisur bij het station heeft gewacht heeft ongetwijfeld de Stationsglocken gehoord. Deze kondigen telkens een trein aan. Voor elke richting een andere toon en er staan er dus drie. Het geluid is heel kenmerkend voor Filisur en het is voor mij dus een must op de modelbaan.

Op mijn vorige RhB modelbaan had ik daarvoor een geluidmodule 30003 van D+R. Die module wilde ik graag weer hebben maar deze is al jaren niet meer verkrijgbaar. Dus maar op zoek naar een alternatief. Die vond ik in een bericht op de site van Beneluxspoor. De firma AVTproducts maakt een MP3 Soundmodule in een enkele en een driedubbele uitvoering. Die laatste heb ik besteld en uitgeprobeerd. En met succes. Hun site: AVTproducts

 
De soundmodule met de drie luidsprekers onder de baan.
Later komen de luidsprekers bij of in het stationsgebouw.
(De letters A,W en S heb ik er zelf op geschreven)

De module heeft een USB aansluiting per element om geluid te laden. Eén van deze aansluitingen is voldoende voor de stroomvoorziening onder de baan. Je kan met een drukknop het geluid oproepen, maar op mijn baan moet de trein dat doen. Ik had daarvoor nog een 25 jaar oude Märklin K87 decoder liggen. Het computerprogramma Koploper schakelt nu het geluid in als er een rijweg naar Filisur wordt ingesteld.


Geluid downloaden en aanpassen

Voor een goed effect is een mooi geluid noodzakelijk. Op de site www.schmalspurbahn.ch kan je de geluiden van de Stationsglocken in Filisur als WAV bestand laden. In die geluiden zitten wel wat zwakke fragmenten. Die heb ik er uit gehaald met het programma WavePad van NCH. Heerlijk knippen en plakken in het geluidsbestand. Daarna heb ik het bestand omgezet van WAV naar MP3 met het programma Switch van dezelfde fabrikant. Van beide programma's was een demoversie zonder kosten te downloaden, maar (naar later bleek) voor slechts eenmalig gebruik. Een ander bruikbaar programma is dat van Audacity.

 
Het WavePad-scherm met het geluid van een aankondiging voor een trein uit de richting Stugl-Stuls.

De geluiden heb ik op OneDrive gezet.
U vindt de links op mijn website in de pagina: RhB-Modelbaan-Stationsklokken Filisur


Programmeren Märklin K87 decoder met Lenz handregelaar LH100

De oude Märklin K87 decoder (gemaakt door Lenz!) kan niet op de nu gebruikelijke manier van een adres worden voorzien. Gelukkig heb ik op internet nog een door Lenz zelf aangedragen methode gevonden:
1. Decoder openschroeven en programmeerknopje verwijderen. (niet meer terugplaatsen, de knop verwijderd bij aanraken het geprogrammeerde adres) Daarna decoder weer sluiten.
2. Decoder verbinden met de programmeerspooraansluiting van de Lenz centrale.
3. Dan op de LH100 het adres programmeren:  toets F8, kies voor REG, kies het getal 1 (REG 1), en het gewenste adres van de decoder, bv 135 (REG 1 135) gevolgd door ENTER.
Dan volgt een te negeren foutmelding. Gewoon ESC drukken en de decoder doet het goed.

De adressen: Decoderuitgangen 1-4 adres 129; 5-8: 130; 9-12: 131, etc. Voor de uitgangen 25-28 had ik dus adres 135 nodig.


De voortgang in de baanbouw

Het hout voor de achterwand is geplaatst en langzaam wordt de baan dicht gemaakt. Het landschap komt volgende winter.

 
Een totaaloverzicht.
Links onder op de baan een paneeltje voor de handgeschakelde wissels, rangeerseinen en vertreksignalen. Daarover later een keer meer.
 
 
Ook achter de baan blijven de sporen goed toegankelijk.

 
Nog daglicht "im Schattenbahnhof", de baan is nog niet dicht!
 
 
Boven de locomotief is nog een rond lopend traject te zien (met Mader tunnelbovenleiding). Ook dat traject verdwijnt nog achter het hout.
 
 
Wordt vervolgd, Jan
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten