donderdag 22 oktober 2015

De hoogte in

Na een stormachtig begin is de bouw van de modelbaan in een wat rustiger vaarwater gekomen. Ik wacht nu op bestelde rails en wisselaandrijvingen. Alle tijd om de volgende stappen goed voor te bereiden. Zoals al geschreven probeer ik de sfeer van Filisur na te bootsen. Filisur ligt in het kanton Graubünden (CH) aan de smalspoorlijn (Chur-) Tiefencastel - Bergün (-St. Moritz). Ook wel de Albulastrecke genoemd naar het kleine riviertje en de gelijknamige alpenpassage in deze route. De lijn is vooral beroemd om zijn vele viaducten waaronder het Landwasserviadukt bij Filisur (foto's onder en rechts boven op deze pagina). Op het station Filisur sluit ook een zijlijn aan vanuit de richting Davos.

 
Het Landwasserviadukt gezien vanaf een toen niet "schwindelfrei" standpunt.....
(tegenwoordig is er een bordes met een degelijk hekwerk)

De stand van vandaag:

Op niveau 0 (schaduwstation voor de richting Tiefencastel) zijn de rails gelegd en heeft een eerste trein zijn rondjes gereden. Alles functioneerde naar wens. Ook de keerlusautomatiek. Daarover blijf ik mij nog steeds verbazen.
Op de volgende foto is op de voorgrond het omhooglopende traject vanaf niveau 0 te zien. Dat blijft deels zichtbaar. Daarboven op +30 cm de ondergrond voor het station.

 
De bouw van de modelbaan gaat de hoogte in.

Duidelijk is dat Filisur niet exact wordt nagebouwd. In werkelijkheid ligt er geen spoortraject beneden het station. Ook zullen een aantal zaken uit Filisur bij mij geen plek kunnen krijgen. Zo is er voor het draaischijfje met lokloodsje is geen ruimte. Ik heb bewust afgezien van het exacter nabouwen. Dat geeft zoveel beperkingen dat voor de rest niets over blijft. Ik wil de sfeer uitbeelden. Ik heb nog steeds veel vertrouwen dat dat wel gaat lukken.

 
"Ostseite"
 
Het beeldbepalende hotel Grischuna aan de oostzijde blijft wel mogelijk, rechts naast het omhooglopende spoor voor de richting Bergün. Het wegtunneltje achter het hotel komt niet op mijn baan.

 
"Westseite"
 
De sporen voor de richting Tiefencastel (naar beneden) en Davos (naar omhoog) aan de westzijde buigen na de toekomstige wisselstraat direct scherp naar rechts. Ruimere bogen betekenen te weinig lengte op het station. Het eveneens beeldbepalende trafostation zal daardoor niet tussen deze sporen mogelijk zijn. Er blijft wel ruimte voor de losweg en de omhoog lopende toegangsstraat naar het stationsplein.

 
"Achter het schot"
 
"Achter het schot" wordt in de komende weken gewerkt aan het tweede schaduwstation op +20cm(voor de treinen naar en van Bergün). Later meer hierover.

Grüezi mitenand, Jan

zondag 11 oktober 2015

De ruil tussen spoor 0 en spoor H0m

De overgang van spoor 0 (1:45) naar spoor H0m (1:87) is wel weer even wennen. Na het grote normaalspoor is het kleine smalspoor wel heel erg klein. Door de kleine afmetingen zijn er minder details mogelijk. Het detailniveau van Bemo valt mij  echter toch reuze mee. Het werken met de kleine rails en de zeer kleine onderdelen vergt daarentegen enige moeite...

 
... van groot naar klein ...

Ik kon de spoor 0 modellen goed verkopen. De opbrengst wordt natuurlijk gelijk geïnvesteerd in de nieuwe modelbaan. Maar een directe ruil had ik niet verwacht!
Ik had al een tijd contact met iemand in zuid Duitsland. Deze modelspoorder was vorig jaar met spoor 0 begonnen en vroeg informatie over hetgeen ik in aanbouw had. Nu hij op mijn spoor 0 Blog las dat ik overstapte naar de RhB in H0m vroeg hij aan mij of ik "in was" voor een ruil. Hij was juist gestopt met Bemo en had nog een omvangrijke verzameling. Na ontvangst van zijn lijst bleek dat de door mij gewenste modellen allemaal aanwezig waren. Hij wilde de V200 en na een prijsvergelijking konden we de pakjes gaan vullen. Ik besloot nog drie extra wagentjes bij te kopen.

 
De V200 ging op reis naar het zuiden terwijl tegelijkertijd ..

Op vrijdag passeerden de dozen elkaar en gisteren kwamen ze aan, zowel in Zutphen als in zuid Duitsland. Leuke actie!

 
.. de Bemo wagentjes in noordelijke richting verstuurd zijn.

Ondertussen vordert de railbouw. Rijdt komende week de eerste trein?



Wordt vervolgd, Jan

donderdag 8 oktober 2015

Creatief met kurk

De bouw van de modelbaan gaat verder. Na de tafelbouw is nu het laagste schaduwstation in aanleg. Ik gebruik 12 mm hardhout multiplex. Waar nodig ondersteund door vuren latten. De breedte van een enkel spoor is afgestemd op de door Bemo gebruikte railafstand van 46 mm. Akelig smal als je net in spoor 0 gebouwd hebt!



Op de foto is in het midden de baan voor de keerlus te zien en rechts achter een rondlopend spoor dat deels door de tussenwand gaat. Dat rondlopend spoor is handig voor het testen van treinen. Ik ga in dat baanvak ook het programmeerspoor maken.
Op het multiplex lijm ik 4 mm kurk. Dat zijn deels de door Bemo geleverde stroken die gelijk een goed profiel geven voor het ballastbed. Al gebeurt dat laatste natuurlijk alleen op de zichtbare gedeeltes. De stroken zijn vooral handig om de bogen van kurk te voorzien. Op de stations gebruik ik platen van 4 mm. In dit geval op rol besteld bij de de kurkspecialist in de afmetingen 0,5 x 8 m.
Kurk op rol heeft als nadeel dat dit minder dicht geperst is. De bovenzijde is niet super glad. En het kurk heeft de neiging om steeds weer op te rollen. Goed verlijmen dus. Als vanouds gebruik ik daarvoor Bisontix. Op de volgende plaatjes is goed te zien dat de kurkplaat op rol best wel goed aansluit op de stroken van Bemo. Ik ben tevreden!


Een vijftal wissels op dit niveau liggen half op de tafelrand. Daardoor kunnen de geplande Tortoise wisselaandrijvingen niet recht onder het wissel komen. Ik heb daarvoor de volgende oplossing gemaakt: Ik maak een voldoende diepe sleuf met een "glijbaantje" van styreen profiel.


In de glijbaan komt een rechthoekig profiel met een naald. Deze naald is door boven en onderzijde van het profiel gestoken en gelijmd, maar wel vlak afgewerkt met de onderzijde. Op 5 cm uit het hart van de spoorbaan komt de opening voor de wisselaandrijving.


Een U-profiel voorkomt "opwerken" van het kokertje. Volgens mij moet dit gaan werken.
Deze oplossing gebruik ik alleen op de (later) niet zichtbare gedeeltes. Op de zichtbare gedeeltes moeten hout en wissels op elkaar worden afgestemd.


In een andere hoek van de modelbaan is de "Centrale" al aangelegd. De Lenz 70 VA trafo verzorgt de voeding voor het digitale systeem. Een nog beschikbare Massive 105 VA trafo (voor halogeenverlichting) zal al het andere van 12 V spanning gaan voorzien. Door de ronde vorm van de Massive trafo doet me dit geheel denken aan centrales die ik liever niet zie.....


Volgende keer weer meer.

Jan

zaterdag 3 oktober 2015

Zoekopdracht: "Bemo RhB"

De spoor 0 treinen verkopen en Bemo aanschaffen. Lijkt simpel, maar niet als je specifieke treinen wil. Bemo heeft bijna alles gemaakt. Echter alles is niet meer bij Bemo verkrijgbaar. Bemo maakt van elke uitvoering een beperkte oplage. En als je die niet koopt moet je later het internet op.

Mijn modelbaan in aanbouw geeft de situatie aan tussen 1990 en 1995 (eind tijdperk IV tot halverwege tijdperk V). Bemo geeft aan zijn modellen artikelnummers waaraan je kunt zien welke variant gemaakt is. Helaas zijn dit niet de tijdperkaanduidingen. Ik ben een maand bezig geweest om een beetje beeld te krijgen wat er gemaakt is en welke artikelnummers daarbij horen. En dan denk je dat je het weet, nou nee dus. Een mooi voorbeeld:

 
Pendeltrein naar Davos in Filisur.

Ik wilde graag de pendeltrein Filisur-Davos van bovenstaande foto op de baan. Deze trein bestaat uit een motorwagen, een tussenrijtuig en een stuurstandrijtuig. Motorwagen en tussenrijtuig waren bij Bemo leverbaar, het stuurstandrijtuig ook, dacht ik.....
Bemo geeft in de katalogus en op de internetsite bij het volgende plaatje van het door mij gewenste model uit de jaren negentig het artikelnummer 3287 132.

 
Artikelnummer 3287 ???

Ik bestelde deze en toen bleek dat Bemo het rijtuig niet meer leveren kon. Verder gezocht en MSL (Modellbahnschop Lippe) had het nummer nog in voorraad. Het rijtuig werd opnieuw besteld, ditmaal wel ontvangen en schrik, een ander rijtuig als op de foto. Artikelnummer 3287 132 bleek de uitvoering te zijn voor tijdperk VI, met revisiedatum 2004. Gelukkig bleek MSL het rijtuig weer te kunnen terugnemen, zonder kosten! Na verder zoeken bleek ik artikelnummer 3287 122 of 3287 121 te moeten hebben. Die heb ik nog kunnen vinden en de inmiddels derde bestelling gaf het goede rijtuig. Ik heb Bemo hierover ingelicht.

 
ABe 501 + AB 1516 + BDt 1721
(uitvoering motorwagen na revisie 1994)

In de afgelopen weken kwam ik er achter dat de meeste Bemo modellen tweedehands verkrijgbaar zijn. Ik wil bij tweedehands materieel wel altijd de spullen eerst zien. Ik koop daarom het liefst via Marktplaats en maak een afspraak thuis. Zo heb ik mijn verzameling leuk kunnen uitbreiden tegen een schappelijk prijsje. Mijn veroveringen (nieuw of bijna-nieuw) tot nu toe:

 
v.l.n.r. de 353, 414, 501, 702, 619 en 617
 
 
v.l.n.r. de A1239, A1241, A1270, AB1516, AB1567,
B2225, B2442, B2358, B2374, BDt1721 en Gbk-v 5594
 
De zoektocht gaat verder. In eerste instantie gaat de aandacht nu uit naar goederenmaterieel.
Cementwagens zijn al onderweg. Later zal dit plaatje dan ook op de baan mogelijk zijn:
 
 
Filisur, begin jaren negentig
 
 
Wordt vervolgd, Jan